Dag 3: Kristiansand – Lindesnes fyr

Rutebeskrivelse:
E39 Kristiansand – Vigeland
RV460 Vigeland – Lindesnes fyr
Distanse: 80 km

Etter en god natts søvn på hotell i Kristiansand og enormt godt utvalg på frokostbordet bar det avgårde på sykkel igjen. Vi startet ut gjennom noen trafikkmaskiner i sentrum, men fant raskt en fin sykkelsti som tok oss nesten helt til Søgne. Det skulle være ca. 4 mil fra Kristiansand og til Mandal, men da vi kom til Søgne etter 2 mil sykling dukket det plutselig opp et skilt med 45 km til Mandal på. Vi fikk stoppet og spurt i et hus langs veien. Det viste seg at pilen viste en lang omvei. Vi bestemte oss derfor raskt til å komme oss tilbake opp på E39. På vei ut av Søgne ble vi overrasket av regnvær i en oppoverbakke. Vi søkte tilflukt i en Byggkjøp butikk som ga oss full service med kaffe og hyggelig prat mens vi ventet. Etterhvert ble vi lei, tok på oss regntøy og dristet oss ut i regnværet. Regnet ga seg heldigvis endel etterhvert. Det var deilig å komme til Mandal. Vi kjøpte en pølse på bensinstasjon og fikk tørket oss litt. Målet var ikke så langt unna nå. Bare fire mil igjen å sykle. Vi tråkket på videre og midt mellom Mandal og Vigeland fikk vi et valg om å sykle videre på hovedveien eller å ta av og følge sykkelvei nummer 1 skilt. Vi valgte det siste og havnet på en svært sykkeluvennlig grusvei gjennom kuer, vedstabler og bondegårder. Vi traff en danske midt inne i skogen og to nederlendere på vei ut av skogen. Vi fikk advart dem mot ruta vår. Ikke lenge etter var i Vigeland og bare 1,5 mil skilte oss fra målet. En ny regnskur fikk oss til på ny å ta på regntøyet. Veien ut til fyret virket lang og vi ventet hele tiden på at fyret skulle dukke opp over neste bakketopp. Det var rart å endelig komme fram og vite at nå var hele strekningen fra nord til sør tilbakelagt. Vi fikk kaffe på kafeen som var stengt og fikk sneket oss inn til museet og kjøpt en pølse. Mor hentet oss med bil noen timer senere og vi spiste god middag i Mandal. Det ble langt på natt før vi endelig var hjemme igjen.

Dette innlegget ble publisert i Nordkapp-Lindesnes 2003/2005, Sykkel. Bokmerk permalenken.