Dag 3: Lona – Steinkjer

Rutebeskrivelse:
RV17 Lona – Høylandet
RV775 Høylandet – Gartland
E6 Gartland – Steinkjer
Distanse: 133 km

Dagen startet slitsomt. Pakket sammen teltet klokken 7.30 og begynte å gå i heten. Måtte gå på grunn av punkteringen dagen før. Dekket hadde desintegrert og både slange og dekk må skiftes. Etterhvert ble jeg lei av å gå og tenkte at siden dekket allerede var ødelagt kunne jeg prøve å sykle forsiktig. Nærmeste tettsted var Høylandet 30 km unna. Jeg håpet at det ville være mulig å få kjøpt iallefall en ny slange der. Det lokale COOP marked viste seg å være en genial butikk. Jeg fikk kjøpt dekk av riktig dimensjon, ny slange, pumpe og mat. Måtte ha hjelp av en lokal mekaniker på bilverkstedet for å få på dekket på felgen. Det er sykt hardt å få på. Traff dansken for siste gang. Han skulle sykle ned til en campingplass på Snåsa. Jeg så ham ikke siden. Klokken 1530 kunne jeg fortsette retning Grong. Det var bakkete og jeg kom meg tilslutt over fjellet fullt med mygg og sauer. På andre siden av fjellet fulgte jeg E6 hele veien til Steinkjer. Først mye trafikk men avtagende utover dagen. Jeg hentet vann fra en fin bekk langs veien. En stans på butikk i Grong og en på Snåsakafen langs med veien. Jeg var fast bestemt på å nå Steinkjer. Var ikke framme der før klokken 23. Da fikk jeg bestilt meg en fin hamburgermeny. Det smakte veldig godt. Fikk slått opp leir i blomsterlogoen ved innkjøringen til Steinkjer. Det var en veldig usjenert liten gressflekk bak der.

Dette innlegget ble publisert i Nordkapp-Lindesnes 2003/2005, Sykkel. Bokmerk permalenken.