Arkiv for oktober 2005

Refses for Marius-løgn

onsdag 12. oktober 2005

(VG) Det tyske presserådet gir fem tyske ukeblader refs for omtalen av Marius Borg Høiby (8).

mette_marit.jpg

I en kjennelse fra presserådet heter det at alle ukebladene får kritikk for omtalen de ga av kronprinsesse Mette-Marits sønn i mai i år. Det var i mai VG omtalte de fem tyske ukebladene som alle hadde fabrikkert historier om gutten.

Hjelp fra tysker
Den utvandrede tyskeren, høyskolelektor Walter Keim, nå bosatt i Trondheim, sendte klage til presserådet etter å ha sett omtalen i VG.
– Jeg er fornøyd med at de slår ned på det som står i de tyske ukebladene, og jeg håper det hjelper, sier han til VG. Siden 1982 har han bodd i Norge, men syntes omtalen gikk langt over streken og håpet han kunne hjelpe kongefamilien med å stanse skriveriene i sitt fødeland. Presserådet har fire nivåer for kritikk, og kritikken som gis i disse sakene, kommer på det tredje nivået. Det innebærer at ukebladene ikke trenger å trykke en beriktigelse, noe Keim synes er leit.
– Jeg er skuffet over at de ikke må skrive at de har gjort noe galt, men glad for at saken har blitt behandlet. Mens ukebladene er kjent for å lage sine ytterst spesielle og oppdiktede historier om den norske kongefamilien, hadde de holdt seg borte fra kongefamiliens barn inntil mai i år: Ukebladet Das Neue gikk lengst i sin omtale under tittelen «Utestengt fra familien». De hevdet at Marius (8) ikke fikk feire 17. mai sammen med kronprinsparet. «Beviset» er at han gikk i 17. mai-toget forbi Skaugum med sin egen 2. klasse. Bladet mente også å vite at hverken kongefamilien eller Marius’ egen pappa hadde nok tid til å ta seg av ham. «Og hans mor vet ikke hvordan hun skal hjelpe ham.» Bladet A – die Aktuelle kunne til og med fortelle tyskerne hva 8-åringen tenkte: «De er der oppe. De lar meg stå her nede,» hevdet ukebladet at Marius tenkte da han gikk i 17. mai-toget sammen med sin egen skoleklasse. Ukebladet Frau mit Herz skrev under tittelen «Bortføring planlagt?» at «Mette-Marit har fått kjennskap til at europeiske gangsterbander har kastet et øye på kongefamilien».

Diktet opp
Redaktøren i ukebladet 7 Tage, som nå også er felt av det tyske presserådet, innrømmet i et intervju med VG at de hadde diktet opp historier.
– Vi lever av følelser og bilder, og tolker billedmateriale for å lage historiene våre, sa sjefredaktør Peter Viktor Kulig da. Det tyske presserådet har gjentatte ganger gitt den svenske kongefamilien medhold i klager de har sendt inn på ukebladene. Det norske kongehuset har forholdt seg mer passive til omtalen. Men gjennom informasjonssjef Astrid Versto reagerte kronprinsparet i mai på at det var et klart fokus på Marius i disse sakene. Astrid Versto ville i går ikke kommentere saken.
– Jeg vil lese kjennelsen fra det tyske presserådet når den kommer, sa hun til VG i går kveld.

Hentet fra VG 12. oktober 2005

Postbud stjal 7,5 tonn post

torsdag 6. oktober 2005

(VG Nett) Et britisk postbud har stjålet mer enn 100.000 brev og pakker. Hun stablet all posten i boligen sin.

Kvinnen fra Plymouth i England hadde i årevis unnlatt å bære ut posten. Noen ganger fordelte hun også post som var flere år gammel. I juli kom det inn klager, og en undersøkelse ble satt i gang. Da tjenestemennene kom hjem til kvinnen, var det nesten umulig å åpne døren på grunn av postlasset som lå innenfor. Kvinnen ble suspendert fra tjeneste, og risikerer fengselsstraff.

Hentet fra VG Nett 6. oktober 2005